קוסמטיקה טבעית - שמן קלנדולה

קוסמטיקה טבעית | שמן קלנדולה – הלוחש לבריאות העור…

במרדף אחר עור זוהר ובריא, אי אישית אוהבת לפנות קודם כל לטבע כדי לקבל תשובות. בין האוצרות השופעים של הטבע, יש פרח, לוחש – לבריאות – מהטבע מעודן שכזה, ששבה את לב חובבי טיפוח העור במשך מאות שנים – שמן קלנדולה. עם עלי הכותרת העדינים והגוון הזהוב שלה, לקלנדולה יש יכולת יוצאת דופן לטפח ולהחיות את העור, והיא מציעה דרך לשלמות זוהרת שאין כמותה. 

אז בואו נעמיק בעולם הקסום של שמן הקלנדולה ונגלה את סודותיו..

שמן הקלנדולה היה השמן הראשון שלמדתי לרקוח בעצמי, ושפגשתי במסעותי אל הרפואה הצמחית והטבעית. במשך שנים רקחתי אותו בשביל בני, וגם עבור כל מי שרק היה זקוק לו. 

הוא, למעשה היה השמן שבעקבותיו המשכתי לצעוד עוד ועוד אל עומק הרוקחות הטבעית, אז יש לי תמיד פינה חמה בלב עבורו 🙂

עלי כותרת מתכווננים

לפרחי הקלנדולה מאפיין ייחודי הנקרא עלי כותרת "פוטוטרופיים", כלומר יש להם את היכולת לעקוב אחר תנועת השמש לאורך היום. התנהגות זו מכונה "הליוטרופיזם" ומוסיפה לקסמו של הצמח.

איך רוקחים שמן קלנדולה?

שמן קלנדולה מופק מעלי הכותרת העסיסיים של צמח הקלנדולה (calendula officinalis plant), ומתגאה במגוון מדהים של תכונות שהופכות אותו למרכיב אהוב בטיפוח העור (תיכף נגיע לזה..). 

סם זהוב זה מיוצר בדרך כלל באמצעות שיטת מיצוי הידועה בשם maceration. עלי הכותרת מוזלפים בעדינות בשמן נשא, כגון שמן זית, שמן שקדים או שמן חמניות, מה שמאפשר לתרכובות המועילות לעבור וליצור עירוי בוטני חזק.

מה זה אומר?

מיגרציה (או תהליך השרייה איטי וארוך) היא תהליך המשמש למיצוי התכונות המועילות של חומרים צמחיים, כגון פרחים, עשבי תיבול או צמחים, על ידי עירוי שלהם בשמן נשא. זוהי שיטה עדינה ומסורתית המאפשרת לתרכובות המסיסות בשמן מהחומר הצמחי לעבור לשמן הנשא, וכתוצאה מכך נוצר שמן מוזלף בעל התכונות הרצויות.

הנה הסבר שלב אחר שלב על התהליך:

1 . בחירת חומרי צמחים: פרחי הקלנדולה נבחרים בקפידה. הפרחים נקטפים בדרך כלל כשהם בשיא פריחתם, מה שמבטיח את הריכוז הגבוה ביותר של תרכובות מועילות.

2 . הכנה: עלי הכותרת עוברים ניקוי ומייבוש כדי להסיר כל לכלוך, פסולת או לחות עודפת. שלב זה מסייע במניעת גידול חיידקים ומבטיח את האיכות והטוהר של השמן הסופי המוזלף.

3 . חליטה: את החומר הצמחי המיובש שמים בכלי כמו צנצנת זכוכית ומעליו יוצקים שמן נשא. אני באופן אישי משתמשת בשמן שקדים טהור. השמן צריך לכסות את החומר הצמחי במלואו כדי להקל על תהליך המיצוי. לאחר מכן, הצנצנת אטומה כדי למנוע זיהום.

4 . תקופת מיצוי: החומר הצמחי ותערובת השמן נשארים לשבת ללא הפרעה לתקופה מסוימת, בדרך כלל בין מספר שבועות למספר חודשים. במהלך זמן זה, השמן סופג בהדרגה את התרכובות המועילות מהחומר הצמחי באמצעות תהליך הנקרא דיפוזיה.

5 . מסננים: לאחר שחלפה תקופת העירוי הרצויה, השמן המושרה מופרד מהחומר הצמחי. השמן מסונן בקפידה דרך מסננת דקה או בד גבינה כדי להסיר כל חלקיק מוצק או חומר צמחי, וכתוצאה מכך שמן צלול וחדורי.

6 . אחסון: השמן המושרה מאוחסן במיכלים כהים ואטומים הרחק מאור שמש ישיר ומחום. זה עוזר לשמור על טריותו ומאריך את חיי המדף שלו.

בשמן שנוצר ניתן להשתמש כמו שהוא- למריחה חיצונית או לשלב אותו עם חומרים נוספים כדי ליצור מוצרים ייעודיים כמו שאני עושה.. :-).

 

צבע טבעי

עלי הכותרת מלאי החיוניות של הקלנדולה יכולים לשמש כצבע טבעי. הם מייצרים מגוון של גוונים חמים, מצהוב ועד כתום, שניתן להשתמש בהם לצביעת בדים, חוטים, ואפילו ליצור חומרי צבע טבעיים לקוסמטיקה ולסבונים בעבודת יד.

מהם המרכיבים והמאפיינים של שמן הקלנדולה?

שמן קלנדולה הוא תערובת מורכבת של חומרים התורמים למאפייניו הייחודיים וליתרונות הטיפוח שלו. הוא מכיל מגוון רחב של תרכובות כימיות, כולל טריטרפנואידים, פלבנואידים, קרוטנואידים, שמנים נדיפים, חומצות שומן ופיטוסטרולים. תרכובות אלו פועלות באופן סינרגטי כדי לספק לשמן את התכונות הטיפוליות שלו.

מהם מרכיבי המפתח בשמן הקלנדולה:

טריטרפנואידים: שמן קלנדולה עשיר בטריטרפנואידים, כמו פארדיול ולופאול, התורמים להשפעות האנטי דלקתיות ויכולת ריפוי הפצעים שלו. תרכובות אלו עוזרות להפחית דלקת, לעורר התחדשות רקמות ולקדם ריפוי של פצעים קלים וגירויים בעור.

פלבנואידים: פלבנואידים, כמו קוורצטין ואיסוראמנטין, הם תרכובות נוגדות חמצון המצויות בשמן קלנדולה. הם עוזרים להגן על העור מפני מתח חמצוני הנגרם על ידי רדיקלים חופשיים, מספקים יתרונות אנטי אייג'ינג ותומכים בבריאות העור הכללית.

קרוטנואידים: שמן הקלנדולה חייב את צבעו הזהוב השובב לקרוטנואידים, כולל לוטאין ובטא-קרוטן. קרוטנואידים הם נוגדי חמצון חזקים המסייעים בהגנה על העור מפני נזקים הנגרמים מקרינת UV ומזהמים סביבתיים.

שמנים אתריים: שמן קלנדולה מכיל שמנים אתרים התורמים לפרופיל הארומטי שלו. שמנים אלו מעניקים לקלנדולה את הניחוח הפרחוני הייחודי שלו ומוסיפים לחוויה החושית של השימוש בשמן.

חומצות שומן: שמן קלנדולה מכיל חומצות שומן שונות, כולל חומצה לינולאית וחומצה אולאית. חומצות שומן אלו מסייעות בהזנה ושמירה על איזון הלחות בעור, תומכות בתפקוד המחסום הטבעי שלו ושומרות על לחות מיטבית.

ויטמינים וחומצות אמינו: שמן קלנדולה הוא מקור טוב לויטמינים וחומצות אמינו התורמות לבריאות העור. הוא מכיל ויטמין E, נוגד חמצון רב עוצמה המסייע בהגנה על העור מלחץ חמצוני ותומך בהתחדשות תאית. בנוסף, הוא עשוי להכיל חומצות אמינו, שהן אבני בניין חיוניות לשמירה על שלמות העור וקידום ייצור הקולגן.

עכשיו אתם מבינים למה אני אוהבת אותו כל כך? 

מרפא האדמה

קלנדולה ידועה ביכולתה לחדש את האדמה. שורשיו של הצמח מכילים חומרים הממריצים פעילות מיקרוביאלית, עוזרים לשפר את בריאות הקרקע, להגביר את זמינות החומרים המזינים ולשפר את צמיחת הצמח הכוללת. מאפיין זה הופך את הקלנדולה לצמח נלווה בעל ערך בגינון אורגני ובפרמקלצ'ר.

בריאות העור - מהם היתרונות של שמן הקלנדולה?

🌿 נעים ומרגיע: שמן הקלנדולה ידוע בזכות תכונותיו המרגיעות, מה שהופך אותו למושיע לעור רגיש או מגורה. אופיו העדין עוזר להרגיע אדמומיות, דלקות ואי נוחות, ומספק מגע הרמוני גם לעור העדין ביותר. זאת הסיבה, אגב, שמרבים להשתמש בו גם בתכשירים לעור של תינוקות..

🌿 לחות והזנת העור: עם תכונות הלחות העשירות שלו, שמן הקלנדולה מסייע בהענקת הרבה לחות לעור ובהזנתו, ומותיר אותו גמיש ומתחדש. הוא פועל כמחסום מגן, מונע אובדן לחות ומקדם זוהר, נותן מראה קורן ובריא.

🌿 כוח נוגד חמצון: עמוס בנוגדי חמצון, שמן קלנדולה מסייע בהגנה על העור מפני גורמי לחץ סביבתיים ורדיקלים חופשיים, שעלולים להוביל להזדקנות מוקדמת. על ידי נטרול חומרים מזיקים אלו, הוא תומך בהגנה הטבעית של העור ומסייע בשמירה על מראה צעיר.

🌿 ריפוי פצעים והפחתת צלקות: שמן הקלנדולה זכה להערכה בזכות יכולתו לסייע בריפוי פצעים ולמזער את הופעת הצלקות. תכונותיו האנטי דלקתיות והאנטימיקרוביאליות יכולות להאיץ את תהליך ההתאוששות של העור, להפחית אדמומיות ולקדם התחדשות רקמות בריאה.

🌿 מקל על מצבי עור מיוחדים: שמן קלנדולה מומלץ לרוב למחלות עור שונות, כולל אקזמה, אטופיק דרמטיטיס ופסוריאזיס. ההשפעות המרגיעות והאנטי דלקתיות שלו יכולות לספק הקלה מגירוד, יובש ואי נוחות הקשורים למצבים אלה. לכן זהו אחד מהמרכיבים העיקריים במשחה שאני מכינה שהיא מיוחדת להרגעת העור, ומתאימה לטיפול גם במצבים מיוחדים.

מסורת עתיקה כצמח מרפא

לקלנדולה היסטוריה ארוכה של שימוש ברפואת צמחים מסורתית. הוא מוערך בזכות תכונותיו האנטי דלקתיות, האנטי מיקרוביאליות וריפוי פצעים. שמן קלנדולה, המופק מהצמח, נמצא בשימוש מקומי במשך מאות שנים כדי להרגיע מצבי עור שונים ולקדם את בריאות העור.

באיזה מוצרים תמצאו שמן קלנדולה אצלי בחנות?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עגלת קניות