שמן לבנדר והסגולות הרפואיות שלו לבריאות העור

קוסמטיקה טבעית | שמן לבנדר – כל מה שכדאי לך לדעת

דמיינו את עצמכם מדלגים בעליצות בשדה של פריחה סגולה, עם נזר של פרחי לבנדר על ראשכם, טובלים את עצמכם בניחוח העמוק והמתוק והסגלגל שסביבכם.

עכשיו, דמיינו שאתם לוכדים את הארומה השמימית הזו ומבקבקים אותה בשיקוי קסום שיכול לקחת אתכם לארץ של רוגע ושלווה.

כן, היום אנחנו צוללים לעולם המופלא של שמן אתרי לבנדר, שבו ניחוחות פרחוניים פוגשים את כוחה של השלווה והשינה הטובה, עם קצת תיבול של שובבות. כי אי אפשר באמת לדבר עם קוסמטיקה טבעית בלי להקדיש פרק שלם לצמח הלבנדר. 

אז בחרו את החלוק הכי רך שלכם, פנקו את עצמכם עם מסכת הפנים האהובה עליכם, ובואו נחקור את המאפיינים, המרכיבים וכל הדרכים המענגות להשתמש בשיקוי הקסם המרגיע הזה.

שמן לבנדר – מתי הכל התחיל?

השימוש בלבנדר כצמח מרפא הוא בן מאות שנים. המקורות המדויקים אינם מתועדים היטב, אבל מאמינים כי לבנדר היה ידוע בסגולותיו הרפואיות מאז ימי קדם. המצרים, היוונים והרומאים הקדמונים השתמשו בלבנדר למטרות שונות, כולל גם ליישומים רפואיים. 

היוונים והרומאים הקדמונים זיהו את הלבנדר בזכות תכונותיו הארומטיות והריפוי. הם השתמשו בלבנדר גם בבתי המרחץ שלהם וגם כבושם, והוא היה נפוץ גם למטרות רפואיות. חוקר הטבע הרומי פליניוס הזקן כתב על הלבנדר בספרו Naturalis Historia במהלך המאה הראשונה לספירה (!), והזכיר את שימושיו להרגעת כאבי ראש, לקידום שינה טובה ולהקלה על בעיות עיכול.

בימי הביניים, נהגו לעתים קרובות לשלב את הלבנדר בתרופות לטיפול במחלות שונות כגון כאבי ראש, בעיות עיכול ובעיות נשימה. הוא שימש גם למאבק בזיהומים וכחומר חיטוי. 

עם השנים, הפופולריות של לבנדר כצמח מרפא נמשכה והתרחבה. השימוש בו ברפואה המסורתית ובתרופות צמחיות עבר מדור לדור, והוא ממשיך לשמש למגוון רחב של מטרות הקשורות לבריאות.

לבנדר ברפואה המסורתית: ללבנדר היסטוריה ארוכה של שימוש במערכות רפואה מסורתית בכל רחבי העולם. נעשה בו שימוש ברפואה איורוודית, ברפואה סינית מסורתית ובשיטות ריפוי שבטיות שונות.

איך בכלל מכינים שמן לבנדר?

כדי לייצר שמן אתרי לבנדר, יש לקטוף את הפרחים של צמח הלבנדר (Lavandula angustifolia) כשהם בפריחה מלאה. זה דורש תזמון זהיר כדי להבטיח תכולת שמן אופטימלית בפרחים. בדרך כלל בבוקר לפני שחום היום גורם לתרכובות הנדיפות להתפוגג. לאחר מכן מייבשים את הפרחים שנקטפים ומשתמשים בהם לזיקוק בקיטור כדי להפיק את השמן האתרי.

בדרך כלל נדרשת כמות גדולה של פרחי לבנדר כדי לייצר כמות קטנה של שמן אתרי. זה יכול לקחת בערך 45-68 ק"ג של פרחי לבנדר כדי לייצר רק חצי ק"ג של שמן אתרי. יהיה קשה להעריך במדויק את מספר הפרחים בפועל במיליליטר אחד של שמן, שכן הוא יהיה תלוי בריכוז השמן ובתהליך המיצוי הספציפי, אבל השורה התחתונה היא שזה ה-ר-ב-ה.. 😊.

מהם המאפיינים של שמן לבנדר?

לשמן אתרי לבנדר יש ארומה פרחונית, מתוקה ועשבונית מובהקת. הוא מכיל מרכיבים כימיים שונים, שהעיקריים שבהם:

לינאלול: לינאלול הוא תרכובת בניחוח פרחים המצויה בשמן אתרי לבנדר התורמת לתכונותיו המרגיעות והמרגיעות.

לינליל אצטט: לינליל אצטט הוא תרכובת אסטר הקיימת בשמן לבנדר, הידועה בהשפעותיה המרגיעות ובארומה נעימה ומתקתקה.

טרפינן-4-אול: טרפינן-4-אול הוא אלכוהול טרפן עם תכונות אנטי-בקטריאליות המצויות בשמן לבנדר, מה שהופך אותו שימושי לטיפול בזיהומים הנגרמים מחיידקים או מפטריות.

קמפור: קמפור הוא תרכובת המצויה בכמויות קטנות בשמן לבנדר המקנה תחושת קירור ויש לה תכונות פוטנציאליות לשיכוך כאבים בשימוש חיצוני.

שמן לבנדר – סמליות היסטורית

ללבנדר משמעות תרבותית והיסטורית עשירה. בימי קדם, לבנדר היה קשור לטוהר, מסירות והגנה. הוא שימש לעתים קרובות בטקסים דתיים, כעשב מטהר וכדי להדוף רוחות רעות.

מהם השימושים לשמן הזה ובמה הוא יכול לעזור לכם?

הרפיה והפחתת מתחים:

שמן לבנדר מוכר באופן נרחב בזכות השפעותיו המרגיעות על הנפש והגוף. מחקרים גורסים כי שאיפה או מריחה חיצונית של שמן לבנדר עשויה לעזור להפחית חרדה, לקדם הרפיה ולשפר את איכות השינה.

הנה אנקדוטה: מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Alternative and Complementary Medicine מצא כי ארומתרפיה באמצעות שמן לבנדר הפחיתה משמעותית את רמות החרדה בקרב מטופלים הממתינים לטיפול שיניים.

סיוע ושיפור איכות השינה:

שמן לבנדר משמש בדרך כלל לתמיכה בשינה טובה יותר. מספר מחקרים הראו כי ארומתרפיה בשמן לבנדר יכולה לעזור לשפר את איכות השינה, להאריך את משך השינה ולהפחית הפרעות שינה. לדוגמה, מחקר עובדתי שפורסם בכתב העת Complementary and Alternative Medicine הראה כי שאיפת שמן לבנדר לפני השינה הובילה לשיפור באיכות השינה בקרב משתתפים עם נדודי שינה.

שיכוך כאבים:

שמן לבנדר עשוי להקל על כאבים בשימוש חיצוני. מחקרים מצביעים על כך שהוא עשוי לעזור להקל על כאבי ראש, כאבי שרירים וכאבי מחזור. מחקר שפורסם בכתב העת European Journal of Integrative Medicine מצא כי עיסוי שהתבצע עם שמן שהכיל שמן לבנדר הפחית ביעילות את חומרת כאבי המחזור אצל נשים.

שיפור מצב הרוח ודיכאון:

מאמינים כי הארומה של שמן לבנדר משפרת את מצב הרוח. נעשה בו שימוש ברפואה משלימה ואלטרנטיבית כדי להקל על תסמיני דיכאון ולשפר את מצב הרוח הכללי. מחקר שפורסם בכתב העת Phytotherapy Research הראה כי שאיפת שמן לבנדר הפחיתה תסמיני דיכאון אצל נשים לאחר לידה.

טיפוח הקרקפת והשיער:

שמן לבנדר יכול להועיל לבריאות הקרקפת והשיער. משתמשים בו כדי לעזור להרגיע בעיות כמו קשקשים, יובש או גרד. ניתן להוסיף כמה טיפות של שמן לבנדר לשמפו או ליצור מסכת שיער DIY על ידי שילוב שמן לבנדר עם שמן נשא כמו שמן קוקוס או שמן חוחובה. עסו אותו לתוך הקרקפת והשאירו אותו למשך זמן מה לפני השטיפה, להרגעת הקרקפת.

זני לבנדר שונים

ניתן להפיק שמן לבנדר מזני לבנדר שונים, שלכל אחד מהם מאפיינים ייחודיים משלו. בין זני הלבנדר הפופולריים ביותר לייצור שמנים אתריים – לבנדר הגינה (נקרא גם לבנדר רפואי), לבנדר פרובאנס, ולבנדר ספייק. לכל זן עשויים להיות פרופילים ארומטיים והרכבים כימיים מעט שונים, אשר יכולים להשפיע על תכונות השמן ושימושיו

עכשיו בואו נדבר על שמן לבנדר ואיך הוא עוזר לבריאות העור

שמן לבנדר הוא בעל תכונות רבות שעשויות להועיל לעור. משתמשים בו כדי להרגיע גירויים קלים בעור, כמו כוויות שמש, עקיצות חרקים ופריחה. הפעילות האנטי-בקטריאלית שלו הופכת אותו ליעיל בטיפול באקנה ובזיהומי עור אחרים. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Medical Microbiology דיווח כי שמן לבנדר הפגין פעילות אנטיבקטריאלית משמעותית נגד מגוון פתוגנים בעור.

🌿תכונות אנטי דלקתיות: יש לשמן לבנדר השפעות אנטי דלקתיות שיכולות לעזור להרגיע עור מגורה. הוא עשוי לעזור להפחית אדמומיות, נפיחות וגירוד הקשורים למחלות כמו אקזמה, דרמטיטיס וגירויים קלים בעור.

🌿ריפוי פצעים: התכונות האנטי-בקטריאליות והאנטיספטיות של שמן לבנדר הופכות אותו לשימושי לתמיכה בריפוי פצעים. הוא עשוי לעזור למנוע זיהום ולתמוך בתהליך הריפוי הטבעי של חתכים קלים, שריטות וכוויות.

🌿טיפול באקנה: שמן לבנדר הוא בעל תכונות אנטיבקטריאליות שיכולות לעזור להילחם בחיידקים הגורמים לאקנה. זה גם עשוי לעזור לווסת את ייצור החלב (שמן), הפחתת הסיכון של נקבוביות סתומות ופצעונים. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology הראה כי שמן לבנדר הפגין השפעות מעכבות על חיידקים הגורמים לאקנה.

🌿התחדשות העור: שמן לבנדר עשוי לסייע בהתחדשות תאי העור, מה שעשוי לקדם גוון עור בריא וצעיר יותר. מעריכים שיש לו סגולות נוגדות חמצון שמגנות מפני רדיקלים חופשיים, מה שעלול לתרום למניעה של הזדקנות מוקדמת ולנזקים סביבתיים לעור.

🌿הרפיית העור: לארומה של שמן לבנדר יש השפעה מרגיעה על הנפש והגוף. כאשר משתמשים בו במוצרי טיפוח עור או במהלך טיפולי פנים, שמן לבנדר יכול ליצור חוויה דמוית ספא, לעזור להפחית מתח ולקדם הרפיה כללית של העור.

איך להשתמש נכון בשמן לבנדר כדי להעשיר ולטפל בעור?

כאשר משתמשים בשמן לבנדר לשימוש חיצוני לבריאות העור, מומלץ בדרך כלל לדלל אותו בשמן נשא (כמו שמן חוחובה, שמן קוקוס או שמן שקדים מתוקים) לפני מריחה על העור. זה עוזר למנוע גירוי פוטנציאלי בעור, במיוחד עבור אנשים עם עור רגיש.

דרכים להשתמש בשמן המופלא הזה:

ארומתרפיה: ניתן לפזר שמן לבנדר באמצעות מפזר שמנים אתריים כדי ליהנות מהארומה המרגיעה שלו וליצור סביבה מרגיעה.

שימוש חיצוני: ניתן להשתמש בו לעיסוי, להרגעת גירויים קלים בעור או להרגעה (תמיד לדלל בשמן נשא).

רחצה: הוסיפו כמה טיפות שמן לבנדר למי האמבטיה שלכם לחוויה מרגיעה וארומטית.

לשינה טובה ומתוקה: יש לטפטף כמה טיפות של שמן לבנדר על הכרית או להשתמש בתרסיס פשתן עם לבנדר כדי לקדם שינה טובה יותר.

שאיפה: ניתן לשאוף שמן לבנדר ישירות מהבקבוק או להוסיף כמה טיפות למפית או פיסת בד ולשאוף עמוק כדי ליהנות מהשפעותיו המרגיעות.

שימושים קולינריים: בעוד שלבנדר ידוע בעיקר בזכות תכונותיו הארומטיות והטיפוליות, ניתן להשתמש בו גם ביישומים קולינריים. ניתן להשתמש בלבנדר קולינרי, כדי להוסיף טעם פרחוני ייחודי למאכלים ולמשקאות. הוא משתלב היטב עם דבש, לימון וקינוחים כמו עוגיות, עוגות וגלידה.

באיזה מהמוצרים שלי תמצאו שמן לבנדר?

אני מאוד אוהבת את הלבנדר, ואת האיכויות שהוא מעניק לבריאות העור. לכן אני משתמשת בו כמעט בכל המוצרים שלי.. אני כמובן משתמשת בשמן הכי איכותי שיש, ברמת זיקוק וטוהר גבוהה. השמן נמצא למשל בקרם הפנים הקליל שלי, וגם בקרם הפנים העשיר, בקרם הידיים ואפילו במשחת הדיאורדורנט :-). 

2 מחשבות על “קוסמטיקה טבעית | שמן לבנדר – כל מה שכדאי לך לדעת”

  1. אורן אילן

    מפורט ומקסים תודה רבה
    לא ידעתי שללבנדר כל כך הרבה תכינות מרפאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עגלת קניות